Vítejte ve vzdušném prostoru letecké školy FLY FOR FUN
Povětrnostní podmínky
Teplota
5,2 °C
Rosný bod
1,2 °C
Vlhkost
78 %
Rychlost větru
1,3 m/s
Směr větru
225
Webkamera - Sazená Webkamera - Sazená Více
Zkoušky z teorie PPL(A), LAPL(A) NEBO ULL? Zkoušky z teorie PPL(A), LAPL(A) NEBO ULL?

Aby mohl člověk bezpečně létat, musí se hodně věcí naučit. Abychom to našim žákům usnadnili, připravili jsme rozsáhlý e-learning.

Osnova cvičení: Nácvik vzletu, letu po okruhu a přistání

Rezervace letu: Toto cvičení je jedno z nejobtížnějších v celém výcviku. Budete létat okruhy kolem letiště a co pět minut vzlétat a přistávat. Doporučujeme proto udělat rezervaci max. na hodinu a půl. Delší rezervace již jsou kontraproduktivní, protože již po hodině létání okruhů je velmi pravděpodobné, že budete unaveni a další zlepšení v pilotáži se nedostaví. Minimální možná doba rezervace je 1 hodina, která odpovídá přibližně 35-45 minutám strávených v letadle.

Pozemní příprava:

Prohlédněte si nejprve naše výukové video o létání po okruhu, zaměřené přímo na letiště Sazená a po té video letecké amatérské asociace o metodice vzletu a přistání.

Let po okruhu

Vzlet

Přistání

Shrnutí metodiky:

Vzlet

  • Při přidání plynu na dráze plynule vyšlapujeme pravou nohu tak, abychom kompenzovali levotočivý zatáčivý moment vrtulového proudu. Toto je velice důležité, neboť pokud na vyšlápnutí pravé nohy zapomeneme, letadlo okamžitě začne zatáčet doleva.
  • Krátce po přidání plynu začneme mírným přitažením nadlehčovat příďový podvozek a počkáme, až letadlo vzlétne.
  • Po odpoutání mírně potlačíme a necháme letoun rozletět na potřebnou rychlost (zephyr, faeta – 120 km/h)
  • Plynuje zahájíme stoupání
  • V 50 metrech nad zemí opatrně zavřeme vztlakové klapky

Let po okruhu

  • Soustředíme se na správný tvar okruhu. Pokud nás vítr snáší z kurzu, musíme letadlo vybočit proti větru.
  • Postupujeme podle metodiky ve videu

Base leg

  • Po 3. zatáčce následuje poloha zvaná Base leg. Nejdříve stáhneme plyn na nižší otáčky s vyšlápnutím levé nohy (kompenzace zatáčivého momentu vlivem změny výkonu motoru)
  • Pokud je to potřeba, mírným přitažením zpomalíme na 120 km/h a vytáhneme vztlakové klapky do 1. pozice
  • Kniplem řídíme rychlost letounu, plynem ovládáme rozpočet (tedy jestli jsme vysoko nebo nízko vůči dráze)

Finále

  • Vytáhneme vztlakové klapky do přistávací polohy
  • Udržujeme rychlost 120 km/h
  • Při přistání postupujeme podle videa.
  • Čím více se blížíme zemi, tím více musíme směrovat náš pohled doleva. Při správném přistání a natažení přídě letounu už totiž před sebe neuvidíme. Zároveň pokud se koukáme doleva, lepší se nám odhad výšky nad zemí. Platí pravidlo 30:30, tedy pohled před dosednutím letounu musí směrovat do pomyslného bodu, který je 30 metrů vlevo a 30 metrů vepředu.
  • Před dosednutím musíme nožním řízením (směrovkou) udržet letadlo v přímém směru. Pokud například fouká vítr z boku, bude mít letadlo tendenci bočit proti větru a takovýmto přistáním „v traverzu“ můžeme vážně poničit letadlo.

Fouká vám při lekci boční vítr? Zeptejte se instruktora jak na to!

Limity letadla zephyr a faeta:

  • Start nebo přistání proti větru:               max. 12 m/s
  • Start nebo přistání s bočním větrem:    max 6 m/s
  • Start nebo přistání s větrem do zad:      max 3 m/s

Časté chyby:

  • Při vzletu pilot neudrží smět na dráze a nechá letoun vybočit doleva
  • Neuhlídání rychlosti při stoupání
  • Překročení maximální rychlost na klapky (129 km/h)
  • Na finále je pilot příliš vysoko nebo příliš nízko
  • Při přistání dojde buď k vysokému vyrovnání, kdy se žák nechce podvědomě přiblížit zemi, nebo naopak k podrovnání nedojde vůbec a bez zásahu instruktora by letadlo tvrdě narazilo do země.
  • Neudržení směru na přistání. Žák se dívá doprostřed palubní desky místo před sebe a má tak tendenci bočit letadlo na svou stranu.

Teoretická lekce je u konce. Jdeme létat.

Při tomto cvičení buďte prosím trpělivý/á. Naučit se zvládnout vzlety a přistání patří k nejtěžším disciplínám v létání a bezpečné zvládnutí většinou trvá spoustu a spoustu hodin a okruhů.

Při této úloze se někdy může stát, že si student začne myslet, že se jeho výkon nejlepší a „že se to snad nikdy nenaučí“. Tato fáze je naprosto normální a skoro každý si jí prošel. Jmenuje se Learning Plateau a jediné co můžete v této fázi udělat je trénovat dál a nevzdávat to. Je dobré říct vaše pocity i instruktorovi, který vám pomůže období překonat. Někdy stačí jen vylétnout z okruhu, obletět Říp a najednou je chuť k učení zpátky. Zatím jsme všechny studenty, kteří opravdu měli zájem a snahu, naučili bezpečně létat.

Nějaké dotazy? Zeptejte se nás přímo na letišti. Vše vám rádi vysvětlíme.