Máme novou webkameru!
Vítejte ve vzdušném prostoru letecké školy FLY FOR FUN

Jde o moderní celokovový letoun vybavený avionikou Garmin, stavitelnou vrtulí a certifikovaným leteckým motorem Rotax 100HP.

Datum zveřejnění: 11. dubna 2022

Bristell B23 - OK-BIL - Fly For Fun - letiště SazenáBristell je v naší škole dalším typem letadla, na kterém provádíme výcviky LAPL, PPL, CPL i FI.

Létání s Bristellem je velice krásné a příjemné. Letadlo se velice snadno ovládá a je hodné při vzletu, přistání i samotném letu. Pro někoho může být novinkou stavitelná vrtule, která sice přináší nutnost další práce s ovládáním, ale zato přináší větší výkon tím, že motor může přenášet celý výkon na vrtuli podle fáze letu. Typicky tedy na vzlet a horizont.

Tak jako u každé stavitelné vrtule je potřeba hlídat správný podtlak v sacím potrubí motoru, aby motor nebyl přetěžován.

Moc se mi líbí krásně vyrovnané síly v řízení během všech fází letu. Letoun snese velmi velké přetažení a při přivedení do pádu se chová skvěle. Samozřejmě, každé letadlo můžete přivést do vývrtky, ale u Bristellu máte hodně času si blížícího se přetažení všimnout.

Přistává jako pravý školní letoun. Přistání je jednoduché, příčné i podélné ovládání reaguje správně a letadlo jde krásně natáhnout před dotykem se zemí. Spolu s C150 je to asi nejjednodušší letadlo na výcvik přistání a pro základní výcvik je naprosto skvělé.

Bristell B23 - OK-BIL - cockpitUložení motoru skvěle tlumí vibrace za letu a let v Bristellu je velice pohodlný a klidný. Moderní avionika dává možností snad více, než by bylo potřeba, ale každý si může nastavit na dipleji takový mód, který mu vyhovuje. Mě velice pobavilo konstruování trati, kdy si můžete nastavit trať a výšku letu, na obrazovce se vám objeví fialové branky, kterými máte letět a systém vás dovede tam, kam jste si trať naplánovali. Je to zábavné, ale na koukání kolem v takovém módu moc času nemáte. Dokud létáte VFR, dívejte se raději ven. Pro přístrojové létání to může být zajímavá pomůcka.

Letadlo má elektricky ovládané klapky, odpadá tedy manipulace s mechanickou pákou. Jen je potřeba si při vysouvání klapek hlídat správnou rychlost. Přeci jen, elektrické servo má dost velkou sílu.

Příďový podvozek je vlečený, při malých rychlostech je potřeba při pojíždění řídit směr pomocí brzd. Jakmile ale přidáte plyn, je okamžitě účinná směrovka a dále už řídíte letadlo pouze pedály. Směrově je krásně stabilní a řídí se i při vzletu snadno.

Letadlo má levou a pravou nádrž, je tedy potřeba za letu pravidelně přepínat. Nezapomínejte, že vracení přebytečného paliva je jako obvykle vedeno do levé nádrže. Při levé nádrži plné tedy vždy létejte na ní, dokud v ní palivo neubude. Jinak by se mohlo stát, že nádrž přeplníte a vracející se palivo bude utíkat jejím odvzdušněním. Tak je to u všech letadel s čerpadlem a přepínanými nádržemi. Upozorňuji na to hlavně piloty Cessen, kteří takový problém neznají. C150 nemá čerpadlo a obě její nádrže jsou spojeny do jednoho vedení. Hornoplošná konstrukce takové řešení umožňuje, ale letadla s nádržemi níž, než jsou karburátory potřebují čerpadla a vracečku paliva.

Přijďte se proletět, Bristell BR 23 vás rozhodně osloví!