Zephyr OUS 14 je zpět ze servisu! // ATPL teorie již od 30.5.2022!
Vítejte ve vzdušném prostoru letecké školy FLY FOR FUN
Zkoušky z teorie PPL(A), LAPL(A) NEBO ULL? Zkoušky z teorie PPL(A), LAPL(A) NEBO ULL?
Webkamera - Sazená Webkamera - Sazená Více

Víte jaký je rozdíl mezi licencí LAPL a PPL? Víte jaká letadla můžete pilotovat? Víte pro koho je LAPL opravdu výhodný? Ne? A přitom je to tak jasné...

Datum zveřejnění: 5. dubna 2022

Licence pilota LAPL A (Light Aircraft Pilot Licence) je stále ještě poměrně novým typem licence a hodně našich žáků se ptá, jaký je rozdíl proti PPL A (Private Pilot Licence).

Cessna 152 ideální pro výcvik LAPL i PPLLAPL byla zavedena pro snazší dosažení pilotní licence pro ty, kdo chtějí létat pro svoji zábavu, létání berou jako koníček. Typy létaných letadel se od PPL neliší. Výcviková osnova je stanovena na minimálně 30 hodin, což si může leckdo říct, že oproti PPL není až taková změna. Ale pozor! Největší změna je v tom, že pokud má žák LAPL „předchozí letecké zkušenosti“, což v našich podmínkách znamená třeba průkaz plachtaře, nebo ještě častěji průkaz Pilota ultralehkých letadel, může být osnova zkrácena o 50%. Pak stačí pro rekreační létání například s Cessnou, nebo DA40, pouhých 15 hodin výcviku, samozřejmě zkouška z teoretických znalostí a praktická zkouška a žák získává licenci LAPL.

S licencí LAPL můžete létat (samozřejmě po patřičném výcviku) i noční lety, akrobacii, vlekat nebo vysazovat parašutisty.

Létat můžete všechny typy do 2t MTOW, s jedním pístovým motorem a maximálně 4mi osobami na palubě, bez ohledu na počet míst v letadle (tedy pokud byste měli letadlo pro 9 lidí, letět s ním jako pilot LAPL můžete, ale smíte tam být maximálně 4, včetně pilota). Létat můžete i komplexní typy, tedy se zatahovacím podvozkem a stavitelnou vrtulí.

Tím to všechno nekončí. Pokud si nalétáte jako pilot LAPL dostatečný počet hodin do oněch 45ti (z toho 10h z osnovy PPL), můžete požádat o zkoušku dovednosti (teoretická vám ještě platí ze zkoušek LAPL) a požádat o vystavení průkazu PPL rovněž. Výhodou je, že hodiny po výcviku už létáte sami při vlastních letech podle svého.

Nevýhodou LAPL je, že průkaz platí pro ten typ letadla, na kterém byl výcvik prováděn. Pokud chcete jako pilot LAPL létat další typ, je potřeba udělat rozdílový výcvik, jehož rozsah je na zvážení instruktora.

Osobně vidím největší přínos pro piloty UL, kteří chtějí létat „velká letadla“. Pro zručného pilota UL je patnáctihodinová osnova na Cessně více než dostatečná a výcvik se zvládá snadno. Je to nejjednodušší cesta do velkého létání.

V naší letecké škole můžete průkaz LAPL získat na letadlech Cessna 150/152, Diamond DA40, Bristell BR23 a Cessna 172RG.

Přijďte, rádi vás létat naučíme!