Vítejte ve vzdušném prostoru letecké školy FLY FOR FUN
Povětrnostní podmínky
Teplota
4,2 °C
Rosný bod
0,8 °C
Vlhkost
78 %
Rychlost větru
6,6 m/s
Směr větru
0
Webkamera - Sazená Webkamera - Sazená Více
Létejte za polovic Létejte za polovic

P2008 JC je skvělé letadlo. Jako každé, má taky svoje potřeby. Zde mám pár postřehů z provozu, které mohou být užitečné pro ostatní piloty.

Datum zveřejnění: 13. září 2019

Na co si dávat pozor při létání s Tecnam 2008JC

Zařadili jsme do naší flotily nově letadlo Tecnam 2008JC. První zkušenosti s tímhle érem ve výcviku jsou skvělé. Chová se výborně, síly v řízení krásně vyrovnané, vlastnosti při přetažení až neuvěřitelné (pozor, že by nešlo přetáhnout do vývrtky ovšem není pravda), když už upadne tak se vybírá krásně. Ano, kdo ho bude srovnávat s některým z přemotorovaných letadel, ten si jistě postěžuje na stoupavost, ale pro nás je to možná budoucí náhrada Cessen 150 a ty svojí stoupavostí v pohodě převyšuje. Letiště pro výcvik máme dlouhé dost, takže pro naše výcvikové účely je to letadlo vynikající. Pravda, na horské letiště s krátkou dráhou bych ho nebral.

Při létání jsem ale zaznamenal dvě důležité věci. Jednak, ačkoliv je letadlo vybaveno motorem Rotax, má přeci jen sklony k zamrzání karburátoru. To není problém, ohřev karburátoru je instalován, jen jej nezapomínejte používat. Při delším horizontálním letu v 10ti stupních Celsia se objevilo nejprve občasné „ťuknutí“ v motoru, po nějakém čase už začal být chod nepravidelný. Vytažení ohřevu karburátoru to okamžitě vyřešilo. Radím tedy všem, kdo létáte s tímhle strojem, na ohřev myslet i při horizontálním letu. Obzvlášť teď, kdy nám začínají teploty klesat a stoupat vlhkost vzduchu.

Podle mne mnohem větším a nebezpečnějším problémem je ale ten následující. Letadlo je vybaveno řízením kniplem. Někomu to tak vyhovuje, někdo by raději berany, ale tak to tady prostě je. Aby knipl uprostřed podlahy nepřekážel při nastupování a vystupování, je vedena jeho trubka nejprve horizontálně s podlahou, po nějakých 30ti centimetrech se teprve ohýbá nahoru, aby se pak vrátila zpět do ruky pilota. Výborné řešení, dobrý nápad. Ale! Jak jsem si sám prakticky ověřil, je při delším letu velké nebezpečí, že vám váš pasažér, který začne jakkoliv krčit nohy, dostane svojí botu, podpatek nebo kraj podrážky právě pod tu horizontální část kniplu, která vede nad podlahou. Vtom případě nemůžete potlačit. Za letu vás to nepříjemně překvapí, nicméně nejspíš oba zjistíte, co se stalo, pasažér pohne nohou a je po problému. Tedy doufám, že budete oba dostatečně při smyslech. Větší a v některých případech až neřešitelný problém může nastat, pokud si vy, nebo váš pasažér při cestě postaví lahev s pitím na podlahu vedle nohy. Leckdo to tak dělá. Není to dobrý nápad v žádném letadle, lahev může zapadnout někam pod pedály, ale tady je to opravdu nebezpečná situace! Pokud se totiž dostane uzavřená PET lahev pod tu horizontální část kniplu, přimáčknete jí pohybem k podlaze a máte řízení zablokováno pořádně. Pokud na to včas nepřijdete a při přitažení nevyndáte lahev ven, nemůžete potlačit a máte zaděláno na opravdu hodně pokažené odpoledne.

Takže našim pilotům důsledně zakazuji, ostatním silně nedoporučuji, dávat cokoliv na podlahu tohoto letadla, zvlášť potom nápoje! Lahev s pitím nechávejte za sebou v zavazadlovém prostoru, nebo v kapse dveří. A přísedícího vždycky poučte, kam s nohama nebo lépe – kam s nimi rozhodně ne a proč.

Přeju vám i sobě spoustu prima hodin při lítání v čemkoliv.

Michal Raudenský

Fly For Fun